Thursday, December 17, 2009

maal hijrah 1431

salam maal hijrah utk semua... syukur alhamdulillah kerana dipanjangkan usia, masih diberikan kesempatan utk kt menghirup udara Allah swt di muka bumi ini..

seringkali kt mendengar ungkapan hijrah dimana2.. apakah makna hijrah? adakah sekadar kata2 yg biasa2 sahaja? kekadang ada saja manusia yg mengambil kesempatan keatas sambutan ini yang kononya mereka ingin berubah. niat mereka memang baik tetapi cukupkah sekadar bercita2 tanpa diekori bersama usaha? ah, makin pening pulak bila dihujani soalan2 yang mcmni. bukan apa, kt cuma inginkan perubahan yang sebenar tanpa omongan kosong saja. itu baru hijrah sebenar.

kalau difikirkan kembali, baru kita tahu makna sebenar hijrah ini.. bukan mudah utk berhijrah kalau tiada istiqomah.. sama dengan perjuangan.. kata orang, 'biar sedikit asalkan berpanjangan'.. itu yang paling penting. agaknya ramai juga orang diluar sana yg bercita2 utk berhijrah dari melakukan perbuatan yg tidak baik kepada yg lebih baik.. insyaallah.. sy pun tidak terlepas dari bercita2 seperti itu.. apa yang diharapkan agar Allah swt memberikan kekuatan agar sentiasa istiqomah dalam semua perkara.. insyaallah.. cukup sekadar ini dan moga kt bersua lagi.. salam maal hijrah dari sy utk semua.. aremean...


Bulat nian tekadmu
Dalam hijrahmu itu
Allah nanti kan bersama
Tempuh jalan yang diredhai

Hijrahmu menuju Allah
Ia sunnah para nabi
Para salihin dan muttaqin
Kembara hati menuju Ilahi

Andai rasa diri lemah
Di perjalanan hijrahmu
Sendirian tanpa mampu
Mohonlah pada Tuhanmu

Hijrah ini memang susah
Hijrah ini memang payah
Hijrah ini menuju Allah
Di hujungnya hasanah


No comments:

Post a Comment